Drie Nederlanders doen mee aan de World Solar Challenge die in oktober worden gehouden in Australië. De deelnemers moeten door de out-back van Australië drieduizend kilometer afleggen in hun zonneauto’s. 3 teams komen vanaf het Nederlandse technische universiteiten, hieronder zie je de deelnemers en de bolides die op zonne-energie de strijd gaan voeren.

Stella Lux

Met de nadruk op gebruiksvriendelijkheid is de Stella Lux gebouwd door de Technische Universiteit Eindhoven. Het is geen racemonster en doet mee aan de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge. Ze hopen dat ze weer winnen net als 2 jaar geleden in de zelfde Cruiser-klasse. Het voertuig genereerd meer energie dan dat het verbruikt en je kan er ook nog met z’n 4en in zitten. Je kan er wel 300 kilometer in afleggen op een zonnige dag in Nederland.

Nuna8

In 2013 had TU delft met de Nuna7 de titel binnen gehaald, nu is het aan de opvolger van Nuna7 de Nuna8 om het titel te gaan verdedigen. De ontwikkelaars hebben de Nuna8 lichter gemaakt, carrosserie opgetrokken uit schuim en teXtreme-koolstofvezel. Met deze aanpassing weegt de Nuna8 dertig kilo minder dan z’n voorganger. Naast het reductie van gewicht er gewerkt aan de aerodynamica die met 9 procent lager is. Om de Nuna8 vooruit te krijgen hebben ze een compacte elektromotor in het achterwiel geïntrigeerd die word aangedreven door 291 monokristallijn siliciumzonnecellen.

In juli zijn de energieprijzen veranderd ! Stap over en bespaar tot wel 350 euro op je energiekosten.
Overstappen Energie

Red One

De Red One is mogelijk gemaakt door het Solar Team Twente die denken de concurrentie aan te kunnen gaan met TU delft d.m.v. een aantal nieuwe designfeatures zoals : velgen van hoog kwaliteit aluminium en de teXtreme net als de Nuna8. Het gewicht van de Red One is met 149kg veel lichter dan de nuna8. De cockopt zit aan de zijkant zodat er minder slagschaduw is waardoor er meer elektriciteit kan geleverd worden. De Red One kan snelheden bereiken van wel 138 kilometer per uur.